För BDS byggde vi en drömverkstad där vi under året spelade in uppemot 60 olika reklamfilmer i olika skepnader som därefter riktades mot olika målgrupper för maximal avkastning
Bakgrund
BDS är ett bolag som jobbat traditionellt med direktmarknadsföring och gamla skolans marknadsföring. 2023 var året som BDS skulle bli digitala och börja använda kraften av digital marknadsföring med kontinuerliga mätningar och uppföljningar. Virtual Star är ett produktionsbolag som ligger i framkant när det gäller produktionsteknik. Det mesta som produceras görs i den högteknologiska green screen studion där 3D-bakgrunder renderas i realtid med hjälp av Unreal Engine. Detta möjligör att producera mycket content snabbt.
Koncept
Genom ett antal workshops tillsammans med BDS Marknadsavdelning där vi tillsammans prövar och experimenterar kring ett antal koncept landar det vinnande konceptet på ett klassiskt “Brand Hero”-manéer. En ciceron eller huvudperson som skall bära konceptet väljs ut i form av den erkänt duktiga rallyföraren och verkstadsägaren Kalle Barfeld som redan är ett välkänt namn inom motorsporten och i BDS-sfären.
I grund och botten har BDS två kunder där ena är den slutgiltiga kunden som är en bilägare och den andra kunden är verkstadsägare. Detta var det bästa sättet att synkronisera marknadsinsatserna med en och samma person. Kalle ger pålitlighet mot båda kundsegmenten i form av verkstadsägare.
Distribution
För att nära samarbete där strategi och data snabbt kan utbytas valdes byrån Rocket Revenue för all annonsköp i Google och Meta. Konceptet för distributionen är att testa, testa, testa och förbättra. Vår teknik med snabba green screen-inspelningar möjliggör att spela in mycket och ofta.
Produktion
Vi visste redan att vi ville bygga en virtuell BDS verkstad där de mesta av filmerna kunde utspela sig. Detta ger klara fördelar mot att spela in i en befintlig verkstad som utöver att den måste se representabel inte heller behöver stängas ner i dagar för att spela in reklamfilmer. För att inte prata om vilken typ av ljus eller väderlek vi vill ha kan bestämmas på sekunden. Medans bygget av den virtuella verkstaden började satte vi igång med en mer abstrakt röd BDS-värld för att börja testa koncept och manus. Många olika manus skrevs och spelades in för att prova dessa kreativ på olika målgrupper och se vilka som var de vinnanden kreativen. Dessa kreativ skalades sedan upp och kördes över en period tills publiken blivit matta på dessa och vi kunde sedan spela in nya kreativ men med erfarenheten och datan av vad som funkade bra och mindre bra.
När den virtuella verkstaden sedan var byggd kunde andra produktioner med lätthet spelas in t.ex. workshops, stillbildsfotograferingar eller seminarium.